sobota, 18 lutego 2023
ERA CHOPPERA 4 - Magnum.
Oprócz tuningowania istniejących modeli silników historia customu odnotowała także przypadki, gdy proces budowy silnika został przeniesiony na inny poziom, a produkt finalny wychodził daleko poza klasyfikację wg fabrycznych kryteriów. W taki właśnie sposób został zbudowany Harley Magnum. Powstał w 1970 roku – zaprezentowany w 1971 na łamach magazynu Big Bike. Autorem przedsięwzięcia był Randy Smith (właściciel Custom Cycle Engineering), ale w budowie maczali palce Carl Morrow i Dennis Nakashima.
Jednym z głównych założeń projektu było osiągnięcie korzystnych proporcji pomiędzy wagą motocykla, a jego mocą. Końcowy efekt zamknął się w 92 kg, a fotografia Randy’ego podnoszącego Magnum była tylko potwierdzeniem, że wyzwanie zakończyło się sukcesem.
Jednostka napędowa powstała w wyniku połączenia dołu silnika serii W z górą od sportstera. Wykorzystano blok silnika z modelu WL w którym osadzono (po rozwierceniu na większe dwurzędowe łożyska) wał z wyścigowego WR. Wał posiadał lżejsze wiercone korbowody na których znalazły się tłoki od MC Supply. Istotną modyfikacją było również zastąpienie tulejek w pokrywie rozrządu łożyskami kulkowymi. Zastosowanie cylindrów od sportstera zaowocowała uzyskaniem pojemności około 55 cali sześciennych.
Do zamontowania cylindra i głowicy wykonano wzmocnione szpilki. Sportsterowe głowice przebudował Dennis Nakashima z firmy Donovan Engineering. Najważniejsze zmiany obejmowały kształt kanałów dolotowych i zaworów, a kąty gniazd zaworowych opracował Carl Morrow. Silnik był zasilany przez gaźnik SU doposażony w stuningowany dolot. Za zapłon odpowiedzialny był iskrownik Fairbanks-Morse.
Sprzęgło i trzybiegową („ciasno” zestopniowaną) skrzynię wykorzystano również z modelu WR.
Rama pochodziła z modelu VL – także została poddana przebudowie ( w firmie Buchanan). M.in. dla uzyskania mniejszej wagi fragmenty konstrukcji zostały nawiercone; również zmieniono kąt główki. Do skompletowania nadwozia użyto lekkiego wyścigowego zawieszenia Ceriani.
Aluminiowy zbiornik oleju (ponownie) od WR i lekko zmodyfikowany zbiornik paliwa „orzeszek” dopełniały całości… Oraz… owiewka wykonana z odwróconej maski szlifierskiej...
Otrzymano 102 konie mocy silnika / 78 koni na tylnym kole.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Esencja 24 - korbowody S&S.
Dotychczas miałem u siebie starszą wersję korbowodów S&Sa - 7001/7002. Wykonane techniką kucia ze stali chromowo molibdenowej. Berdzie...
-
Zcustomizować customa. Tak w dwóch słowach można by było podsumować tą przeróbkę... Punktem wyjścia był old schoolowy customowy dolo...
-
Wczoraj otrzymałem nowy zestaw tłoków - ponownie, kute ( 4032) Keith Black - tym razem z racji zmiany cylindrów na większe, przeznaczone do ...
-
S&S zadebiutował na polu produkcji gaźników do silników Harleya w 1967 roku. Pierwszy model nie miał, w momencie wejścia na rynek, sw...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz