niedziela, 7 stycznia 2024

ERA CHOPPERA 12 - D&D Distributors.

W Chopper Guide wydanym w 1970 roku, przez zespół związany z pismem Big Bike, znalazła się reklama katalogu firmy D&D Distributors. Za tą enigmatyczną nazwą skrywały się dwa „mocne” nazwiska z branży – panowie Joe Tersi i Randy Smith.
Joe Tersi oprócz zaangażowania w redagowanie Big Bike’a, Choppers Magazine & Chopper Guide (po przejęciu Choppers Magazine od „Big Daddy” Rotha) i wkrótce Easyriders, balansował na granicy chopp i drag bike'ów. Miał już za sobą budowę 86’’ Harleya i bijącego rekordy drag racera na bazie silnika Buicka z 63 roku.
Randy Smith od 1967 roku stał na czele Custom Cycle Engineering (produkującej m.in. pierwsze żebrowane pokrywy głowic do panheada i kolektory/adaptery do gaźnika SU) oraz był filarem redakcji Custom Chopper (wydawanego od 1970 roku), no i oczywiście… budował choppery. Spory rozgłos zdobył swoim projektem silnika Magnum.
Poza tym obaj byli w gronie założycielskim NCCSI (National Custom Cycle Safety Institute) organizacji powołanej do stania na straży bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek customowych konstrukcji.
Prawie 100 stronnicowy katalog wprawdzie ustępował rozmachem zaprezentowanemu przez AEE Choppers wydawnictwu Chopper the Custom Motorcycle Guide, ale stanowił już jakąś alternatywę dla hegemonii AEE. Większość fotografii została zaczerpnięta z numerów Big Bike’a. W dużej mierze posiłkowano się rysunkami części, zwłaszcza w odniesieniu do części OEM (prawdopodobnie rysunki skopiowano z oryginalnych katalogów HD). Nowością były podzespoły do „prawdziwego" tuningu – np. wałki rozrządu Toma Siftona, czy dragsterowe cylindry pozbawione żeber i drastycznie „odchudzone” przeciwwagi wału korbowego ( w obu przypadkach nie podano producenta, ale przypuszczać można, że oba elementy pochodziły od Paula Burkhardta – drag racera, który oprócz startowania w zawodach dał się poznać z wytwarzanych przez siebie części).
Kolejnym krokiem D&D było wykonanie kompletnego nadwozia pod nazwą Jammer – projekt szczycił się aprobatą NCCSI co zapewne pomogło w zdobywaniu rynku. Reklamy znalazły się również w 1972 w Easyriders. W niedługim czasie nazwa Jammer stała się zastępczą nazwą dla D&D i zapoczątkowała rosnącą grupę produktów, łączne z nowym tytułem Jammer’s Handbook, który coraz skuteczniej konkurował z tracącym impet AEE Choppers.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ERA CHOPPERA - 0.

Historia rozpoczęła się na kalifornijskich ulicach, w barach pełnych weekendowego dymu i garażach otwartych do późnej nocy… Pisana była p...